More from:

Keith J. Kelly

Job cuts in media topped 30,000 in 2020

Hedge fund's bid to buy rest of Tribune Publishing met with resistance

Despite pandemic, 60 new print magazines launched in 2020

Talk of Marty Baron retirement at WaPo clouds other top editor searches

Janice Min eyed for top LA Times job amid Norm Pearlstine exit

If The New Yorker’s National Magazine award for a sensational story on a Japanese “family rental” service is yanked, it won’t be without a fight.

The American Society of Magazine Editors will meet on Jan. 28 to discuss rescinding the 2019 award it issued the Condé Nast magazine for “A Theory of Relativity”, by staff writer Elif Batuman, after the magazine said it found evidence of false claims by three sources.

But not all ASME board members are keen on rescinding the award, with some noting that the writer herself doesn’t appear to have been involved in the false claims, The Post has learned. Other ASME board members, however, feel that the errors were grievous enough to warrant the award getting revoked, sources said.

If the Condé Nast magazine’s 2019 National Magazine award is pulled, it will be for the first time since the award was started in 1966.

It’s rare for a journalism award to be rescinded.

The Pulitzer Prize committee revoked its 1980 award to Washington Post reporter Janet Cooke after it emerged that she made up a story about an 8-year-old heroin addict in “Jimmy’s World.” More recently, the New York Times returned a prestigious Peabody Award for its discredited podcast series “Caliphate” when it turned out one of the main sources was a fabulist who had made up stories about being a Taliban executioner.

Sid Holt, the CEO of the ASME, declined to comment beyond the fact of the meeting: “The ASME board plans to discuss the status of the award at its next regularly scheduled meeting on January 28,” he said.

The story by Batuman caused an immediate sensation when it was published in 2018 as it detailed a practice in Japan of troubled or lonely people renting out actors to pose as family members. “People who are short on relatives can hire a husband, a mother, a grandson. The resulting relationships can be more real than you’d expect,” reads the New Yorker’s introduction to the article online.

The story centered on a widower who was estranged from his daughter. To compensate, he rented a wife and daughter to watch TV with him and have dinner. In The New Yorker article, the rented daughter eventually finds a way to get the widower to reconcile with his real-life daughter.

But it now appears the widower and others were also actors paid for by Family Romance, the rental company featured in the story.

An editor’s note now affixed to the top of online story — the second following an internal probe that lasted a year and a half — acknowledges problems with three major sources, including Yuichi Ishii, owner of Family Romance.

The editor’s note says the writer, a novelist who used Japanese translators, had some suspicion about the accounts her sources were giving her prior to publication. But Batuman did not deliberately falsify her reporting, it said. Instead, it appears that the sources worked in unison to hoodwink the writer to get favorable coverage for Family Romance, including paying actors to impersonate customers.

The story began to unravel after a Japanese publication cast doubt on the authenticity of some of the subjects in The New Yorker piece. The BBC and AP subsequently withdrew pieces that they had done on the company.

Share this article:

Source: Read Full Article